ontwikkel een veerkrachtig geloof

Omega Connect 1: Een crisis in je leven

Hieronder de clip van Omega Connect 1: Een crisis in je leven. Daaronder staat nog een Bijbelstudie die je bij deze aflevering met elkaar kunt doen.

Challenge bij ‘Een crisis in je leven’

De zeggingskracht van Gods woord ontdekken.

Het meest bijzondere van het christelijk geloof is dat God spreekt. Niet alleen in het algemeen, maar ook heel persoonlijk. De Bijbel is het boek waarin we veel van het spreken van God tegenkomen. Niet alleen verhalen hoe Hij dat vroeger deed, maar Hij spreekt nog steeds door dit boek. 

In dit artikel neem ik je mee in een verhaal van iemand die door een crisis ging. Ik wil je uitdagen dit verhaal als een oefening te hanteren in je eigen leven. Je zou dit een challenge kunnen noemen. Dus meer dan gewoon Bijbelstudie waarbij het alleen maar om kennis gaat. 

Elia staat centraal in ons verhaal. Zijn verhaal begint in 1 Kon. 17. Elia is het die samen met Mozes aan Jezus verschijnt op het kantelpunt van Jezus leven, als Hij op weg gaat naar Golgotha. Elia weet wat het is om door een crisis te gaan en daarom stuurt de Vader hem ter bemoediging naar Jezus…

We focussen ons nu op 1 Kon. 19. Ik neem je mee in een aantal stappen en bij elke stap kom ik met een vraag waarmee je persoonlijk aan de gang kunt. Misschien is het goed om er eentje per dag te doen zodat je er echt aandacht aan kan geven. Lees het hoofdstuk eerst door.

Elia slaat op de vlucht 

Geen profeet had zo overtuigend Gods kracht laten zien. Vuur uit de hemel en een enorme stortbui na meer dan drie jaren droogte. Maar de dreiging van één vrouw was genoeg om hem onderuit te halen. Hij slaat in paniek op de vlucht de woestijn in. Al zijn vertrouwen is in één klap weg…

Vraag: heb jij zoiets meegemaakt, dat als het ware de grond onder je voeten verdwijnt? Kun je beschrijven wat er dan in je gebeurt? Herken je de neiging om te vluchten? Vind je het moeilijk om te erkennen dat je de confrontatie uit de weg wil gaan? Durf je eerlijk te zijn over je angsten? 

Elia ziet het niet meer zitten

Hij gaat slapen onder een bremstruik in de woestijn. Hij wil niet meer. Je ogen sluiten voor de realiteit, vergeten, wegdromen. Dat is levensgevaarlijk, eigenlijk een verkapte poging om er een eind aan te maken. Waar is zijn geloof gebleven? Waarom ziet hij geen uitweg meer?

Vraag: kun jij je iets voorstellen van wat Elia doormaakte? Heb jij van die momenten dat je het allemaal niet meer weet? Wat is jouw manier om de situatie te verdoven: slapen, eten, afleiding zoeken in …  Hoe schat je het risico in van dergelijk gedrag?

Bovennatuurlijke kracht

Een engel maakt hem wakker en zet hem eten en drinken voor. Hij neemt het tot zich maar slaapt gewoon verder alsof het niks bijzonders is. Dan raakt de engel hem voor de tweede keer aan en zegt dat hij moet eten en drinken, want hij moet een lange tocht maken.

Vraag: Achter de schermen heeft God de regie. Hij laat je niet bungelen. Hij heeft een bestemming voor je en wil je een boost geven als je die nodig hebt. Mag God jou wakker maken, mag Hij jou op weg helpen? Wat denk je dat je op dit moment nodig hebt om je weg te kunnen gaan?

Een lange tocht

Elia is 40 dagen onderweg: dat is bepaald geen quick fix. Sommige processen in ons leven hebben meer tijd nodig dan we leuk vinden. Als we een leertraject in ons leven proberen kort te sluiten, gaat dat ten koste van de diepte die nodig is om echt te dealen met de dingen.

Vraag: Neem jij de tijd om echt door dingen heen te gaan? Wat speelt nu in je leven en durf je te wachten tot God je daarin laat zien wat Hij van plan is? Wil je leren te volharden in gebed zodat God je kan klaarmaken voor zijn spreken?   

God wil zijn verhaal horen

Als Elia op zijn bestemming komt, vraagt God hem wat hem dwars zit. Hij moet de gedachten waar hij al weken in ronddraait onder woorden brengen. God wil dat hij het er allemaal uitgooit, dat het op tafel komt. Alleen dan wordt de vicieuze cirkel doorbroken.

Vraag: doe jij dat weleens? Hardop tegen God zeggen wat je frustreert, wat je verwart, wat je verlangt? Dat is de eerste stap in een proces van herstel. Je kunt de dingen ook opschrijven. Breng de dingen die jou bezig houden onder woorden naar God. Denk niet dat Hij het toch wel weet.

God blijkt anders dan Elia dacht

Voordat God spreekt laat Hij Elia eerst zien hoe Hij hem niet wil benaderen. Niet op een overweldigende manier als een orkaan, aardbeving of vuurzee. God komt dichtbij in het suizen van een zachte koelte: Hij zoekt de intimiteit van een persoonlijk gesprek. Zo is God, kijk maar naar Jezus.

Vraag: wat is jouw beeld van God? Staat Hij op grote afstand: almachtig maar onbereikbaar? Is Hij iemand waar je bang voor bent? Respect voor zijn grootheid is natuurlijk op zijn plaats maar durf je Hem ook dichtbij te laten komen? Probeer eens een eerlijk gesprek met Hem aan te gaan.

God corrigeert zijn te sombere beeld

Nadat Elia opnieuw zijn teleurstelling heeft verwoord, spreekt God hem tegen: hij is niet de enige die trouw is aan God, er zijn nog 7000 geloofsgenoten. Elia zat gevangen in een zwartgallig beeld en was daarom depressief. God zegt dat de werkelijkheid anders is: zijn atlas syndroom wordt aangepakt.

Vraag: mag God je tegenspreken? Sta je open voor input van Hem ook als die afwijkt van wat je tot nog toe dacht te weten? Lastige vraag: wat zijn jouw blinde vlekken? Open je hart voor nieuwe ontdekkingen over Gods Koninkrijk. Geef meer ruimte aan het werk van zijn Geest.

God geeft een nieuwe opdracht

Gods therapie voor Elia is dat Hij hem weer op zijn voeten zet met een nieuw mandaat, een nieuwe opdracht.  God richt zijn blik op datgene wat Hij door hem heen wil doen, waar hij dus nodig is. . Dat perspectief helpt hem uit zijn impasse en helpt hem om weer aan de slag te gaan.

Vraag: intimiteit, identiteit en autoriteit gaan hand in hand. Zo werkt God in ons. Door onze relatie met Hem weten we wie we mogen zijn en krijgen we de kracht onze bestemming uit te leven. Zou jij voor jezelf de balans willen opmaken? Waarin zou jij willen groeien?

Ontvang een link naar de gratis cursus